ändliga upprepningar om it, vetenskap, sport och kultur i allmänhet och java, teknik, nba, nfl, film och tv i synnerhet

onsdag 23 maj 2007

Arn visade upp sig i Cannes

Så har varumärket Arn Magnusson kommit till Cannes tack vare SFs monumentala satstning på Jan Guillous tempelriddare. En bit över 200 miljoner har satsats på vad som skall bli två filmer och en tv-serie. Stellan Skarsgård som Birger Brosa... det blir roligt. Det lär dröja många år innan det tystnar om Arn, var så säkra. SF bränner några miljoner bara på marknadsföringen i Cannes i förhoppningen att det ska finnas en exportmarknad också... fullt möjligt, jag vet inte hur böckerna funkat utomlands men storyn är i alla fall tillräckligt bra.

Det finns lite filmklipp tillgängliga här, här, här. Det ser bra ut rent format- och produktionsmässigt, frågan är väl vad som plockats bort och vad som lagts till Guillous originaltext för att göra den mer filmmässig. Men det skall bli mycket roligt att följa.

SvD har en intressant artikel om vad en populär-historisk figur som Arn kan komma att innebära för historie-undervisningen i framtiden. Det är ju otvivelaktigt så att en hel generation ungdomar kommer växa upp med vetskap om Arn Magnusson och med ett personligt intresse för den epoken.

Andra bloggar om: , , ,

3 Comments:

Anonym said...

Härligt! Inte med ett ord berättar filmbolaget att inspelningslandet Marocko ockuperar Västsahara. Ett faktum som även "kritiska" kulturjournalister glömmer bort att fråga om, kanske beroende på att de "mutas" med stjärnglans och dyra drinkar i Cannes.

Anonym said...

Anledningen att det ignoreras kan väll va att det inte har något väsentligt med filmen att göra.

Anonym said...

Ett intressant inlägg. Måste säga att detta ämne har intresserat mig på länge. Tack för länkar

 

© blogger beta templates | Webtalks